Pages

December 24, 2011

solid food part II

dh lama x update psl solid food utk Yusuf...byk dh menu aku wat...tp cume malas nk update je...sbb xde masa...dr entry yg dulu...ms mule2 Yusuf makan...skang ni dh mcm2 menu aku hentam...asal kan no sweet no salt!...aku nk maintain smpe umor dia 1tahun...br la nk kasi rasa2 sket...tap sepanjang dlm pandang aku...aku akn control pe makanan yg nk bg kat Yusuf...agk2 xleh aku akn warning family aku...family aku pn xleh nk kate pe...tap xtau lak kalu yg aku x nmpak kan...

seeloknye kite elak la bby kite dr memberikan garam terutamanye gula dan perisa yg lain...ni bkn pe...utk kepentingan bby kite gak...dr bacaan aku...sbb x digalakkan bg ni sume kat bby yg kurang dr 1 tahun...utk kesihatan dia gak..bby ni sistem penghadaman dia x elok lg...maksudnye x matang lg...cth mcm buah pinggang dia x mampu lg nk menapis bahan2 yg de dlm garam n gula ni...so bile x mampu ni...xdpt la dia nk beroperasi ngn baik...bile mcm ni kemungkinan 10 @ 20 tahun akn dtg bby ni akan mengalami masalah buah pinggang...mmmm..sian bby kite kan..sbb kite beria bg mcm2 dia yg kene efek...

so...bg la makanan yg berkhasit kat bby kite...especially yg bby2 la atr 5-12bulan ni kene la hati2 sket...mmg org2 tua akn wat statement..'eh sian la dia x rasa apa2...sedap ke tu makan?'...ekceli bby xtau lg utk merasa...mksud nye dia x tau pn rs sedap tu pe...rs masin tu pe...rs manis tu pe...sbb dia xde develop ttg tu lg...kalu dr awal kite dh treat dia makan sayur2 buah2 so mgkin dia akn biasa bile besa nnt...




dipetik dr: http://wholesomebabyfood.momtastic.com/solids2.htm



haaa....jadual ni bole la jd guide utk sape2 yg akn mule bg bby dia makan...ekceli aku pn xikot sgt table ni...beli n bagi mana yg bese2 je...hehehehehe

mix vege+bubur

dah siap masak


belnd



nak sedap lemak2 lg tumbuk ikan bilis halus...campur...superb!!




Terima Kasih

2 comments

lona!!! kagum aku tgk n baca semua ni..nt nak tiru jadual tu ok...4 bulan dr sekarang..hehh!

hahahhaa...pe yg kagum..de org lg terror dr ni...skang ni kene ati2 nk bg mkan...sbb skang xmcm dulu weh...skang ni pelik2 dorg cmpor so better yg handmade...seelok strt mkn umor 6bulan...tap de je org strt bg 4-5buln...ikot bby ko la...selamat mencube ye...hehehe...nnt ko lak wat psl solid food maryam...

L.O.N.A Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign