Pages

May 19, 2015

5 JENIS DIET MALAYSIA




Diet-diet…sume org kalu tengok sume berkejar2 nk diet…supplement or ubat2 pon mcm jual kacang putih mamak tepi jalan laku gile…de yg berkesan 2bulan de yg berkesan 2minggu…2hari pon de..ko mampoo??gile ke 2hari ko boleh kurus…jari jelingking je la yg kurus…huhuhu…sebenarnye rakyat Malaysia kebanyakannye bijak2…mcm2 cara yang dorg wat untuk Nampak kurus or jad kurus..kat sin ink citer jenis2 cara diet yang fames kat Malaysia ni…ni sumber dri Kevin sendri yang menyenaraikan jenis diet yang fames kat Malaysia…jom kite tengok…
.
.
.
.
.
.
.
.

.


1. Diet Atkin



Diet ini memang popular dan kini juga menjadi asas diet bagi produk suplemen Malaysia popular Alpha Lipid SDII. Secara am, konsep diet atkin adalah mengurangkan karbohidrat dalam diet tetapi lebihkan makanan yang tinggi dengan protein. Protein akan mengambil masa yang lama untuk dicernakan dan diproses sebagai sumber tenaga. Dengan ketiadaan karbohidrat untuk dibakar sebagai tenaha, badan terpaksa membakar lemak – proses ini dinamakan ketosis.

Diet atkin membolehkan seseorang turun dengan cepat kerana karbohidrat telah dikeluarkan dalam senarai pemakanan dan mengurangkan pengambilan kalori dalam sehari, dan membawa kepada penurunan berat badan. Pada masa yang sama, pengurangan pengambilan karbohidrat akan memaksa badan untuk membuang air dengan banyak.

Pada awal-awal, anda boleh kurangkan 3-4kg seminggu tapi itu bukan 100% lemak, sebenarnya ia lebih kepada pembuangan air hasil daripada pengurangan makanan berkarbohidrat…
Hati-hati kerana kalau anda berhenti diet Aktins dan beralih kepada pemakanan karbohidrat yang lebih “biasa”, berat badan anda naik dengan cepat semula disebabkan water retention. Ini lebih kurang macam “carbo loading” yang diamalkan oleh atlit larian marathon.

2. Diet Detox


Diet serat yang tinggi membantu megurangkan berat air dan toksin dalam badan. Teorinya, jika badan bebas toksin, badan akan berfungsi lebih baik. Terdapat pelbagai corak diet detox iaitu pengambilan kalori yang rendah dan pengambilan produk seperti pil, herba, enama dan lain-lain.

Program 7hari detox bersama Juvanex agak fames gak...hanya 7hari katenye...huhuhu...7hari bukan bole kurus weh...tp dlm ms 7hari segala toksin2 dlm badan tu dapat di keluarkan...


Lagi satu yg agak fames...supplement Shaklee iaitu Herb-Lax...ni mmg super duper detox badan n saluran pencernaan kita...mcm mn aku tau?sbb aku pn de consume mmg tip top meletop time dia detox badan uolls...




3. Diet mengikut jenis darah
Diet berdasarkan golongan darah menunjukkan bahawa terdapat tindak balas kimia yang berlaku di antara darah dan makanan yang diambil. Setiap protein yang diserap tubuh, hanya sesuai dengan jenis darah tertentu sahaja.

Teori yang agak popular untuk mengurangkan berat badan ini terdapat pertikaian daripada pakar pemakanan. Justeru, tidak melihat kepada jenis darah, apa yang lebih utama adalah mengamalkan pemakanan yang sihat. Ini kerana jika dilihat terdapat beberapa faktor lain yang menyumbang kepada pengurangan berat badan selain jenis darah iaitu metabolisma, gula dan insulin dalam badan. 

Contohnya, dua orang yang mempunyai jenis darah yang sama mungkin mempunyai perbezaan dari segi keperluan metabolisme dan karbohidrat.



Pemakanan sihat tidak semestinya bergantung kepada jenis darah individu. Ia meliputi membuat keputusan yang bijak tentang apa jenis makanan yang harus dimakan dan bagaimana mengamalkan tabiat makan yang sihat.

4. Diet seimbang



Diet seimbang atau “balanced diet” adalah diet yang disyorkan kepada kita sejak zaman persekolahan lagi. Diet yang membekalkan nutrien mencukupi kepada pengamalnya. Ia mengandungi semua nutrisi yang diperlukan daripada semua kumpulan makanan untuk fungsi sel-sel badan, organ dan tisu.

Bagaimana pula dengan kalorinya? Diet ini juga dikenali sebagai piramid diet dimana karbohidrat:protein:lemak nisbah kalorinya sebanyak 55-30-15. Kunci utama keayaan diet seimbang ini ialah pengamalnya merancang keperluan kalorinya seharian dan dapat membezakan saiz hidangan yang diperlukan secara sederhana.

Memakan diet yang seimbang boleh meringankan masalah kesihatan termasuk masalah jantung, artritis, tekanan darah tinggi dan kolesterol. Badan yang seimbang dari segi mental dan fizikal boleh mengakibatkan kecergasan dan kekuatan yang lebih, membolehkan anda menjalani kehidupan yang lebih panjang dan sihat. Orang yang lebih aktif dan bertenaga juga dapat menangani lebih baik stress, trauma, kebimbangan dan lan-lain

Walaupun anda makan diet yang seimbang, pastikan anda kenalpasti keperluan kalori seharian anda. Kalau tidak, diet seimbang pun boleh menggemukkan.

5. No rice diet



Diet ini adalah popular dilakukan oleh ramai orang di Malaysia yang menghentikan pengambilan nasi dalam pengambilan pemakanan seharian. Jika pengamalnya berjaya mengurangkan berat, ia adalah kerana telah melakukan kalori defisit dan bukan kerana menghentikan pengambilan nasi semata-mata. Sila rujuk article disini terdahulu tentang kalori no rice diet. 

Nasi tidak bersalah tetapi saiz hidangan nasi yang diambil menjadi faktor utama dalam pengawalan kalori seseorang. Menghentikan sesuatu nutrisi dalam pemakanan kita bukanlah sesuatu yang bijak dan tidak berkesan untuk jangka masa yang lama kerana nasi adalah makanan ruji orang asia.

Mengikut petua diet Kevin sewajarnye mengambil segenggam nasi sahaja...bukan la ko g amik seperiuk nasi...mmg la xkurus...kurus is subjektif...yang penting sentiasa sihat dan cergas...

haaa ko nampak Kevin tunjum penumbuk tu...




Terima Kasih

7 comments

wah diet :-)

wah..seronoknya diet..tak sangka Lona pon makn Herba-Lax Shaklee..sama laa kita..Kalau nak join NECK(Now Everyone Can Kurus) boleh contact Murni ok..

hehehhee...sbb kite jns ssh membuang...mcm best je program tu...mcm mn nk tau lbh lanjut?

Good tips. thanks for sharing ;)

byk betul diet.ada juga diet vegetarian, bukan jadi vegetarian kekal, cuma jadi vegetarian utk satu hari mcm tu. sy pnah buat candida diet/ GAPS diet, perit gila T_T

pilih diet yg sesuai ngn kite jgn smpe terseksa dh leh...hehehe

tu la diet ni kene kental n tabah...klu ikot diet Kevin lg simple...makan 7kali sari...hahaha

L.O.N.A Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign